1.11.2013

# hiomaväri

eli saatiin ryhmätehtäväksi kertoa hiomaväreistä nämä tiedot :

seossuhde : 7:1 kaikilla Standox VOC hardeneilla

ruiskutuspaine : 0.7 bar hajotuspaine

ruiskun suuttimen koko : 1,6-1,9mm

ruiskutusten määrä : 1

esikäsittelyaika : ei löytynyt 

haihdutusaika : 5-15min / 18-22°C

kuivausaika : ilmakuiva yön yli / 18-22°C
                     tai
                     30-40min / 60-65°C kohdelämpötila

maalina toimi : Standox VOC system filler 
ja tiedot löytyivät Standoxin sivuilta käyttöteknisestä tiedotteesta

ryhmä : Milla, Elina, Jonathan ja Tuomas.

9.10.2013

# kitti

eilen kirjoitettii opettajalle 1. jaksosta palaute, suurimmassa osassa palautteita luki "liikaa teoriaa !" eli tänään Jari käski meiän ite kirjottaa tän päivän teorian blogeihin, myöskin siksi että Jarilla on kurkku kipeä :Dd ja tän päivän teoriana siis kittaus tekniikat ja muut kittausjutut.

eli here goes nothing :

Ajoneuvojen kittaustyössä käytetään usein kolmea erilaista kittilastaa...
Varsilasta n, 5 cm, kumilasta n. 10 cm ja joustava teräslasta n. 20 cm. Varsilastalla otetaan tarvittava määrä kittiä, sekotetaan kitti kovettajan kanssa teräslastalla. Kittilastat tulee pestä heti kittaamisen jälkeen tinnerillä. Jos kaikki lastat ovat kitissä, niin aloitetaan kumilastasta, jonka jälkeen pestään varsilasta ja viimeisenä puhdistetaan teräslasta. Varsilastaa käytetään ensisijaisesti otettaessa kittiä purkista, mutta se soveltuu myös pienten vaurioiden kittaamiseen. Kumilastaa käytetään etupäässä kaarevien muotojen tekemiseen sekä tekijän tottumusten mukaan myös yleislastana. Leveä teräslasta toimii sekotusalustana sekä suurempien, suorien pintojen vaurioiden kitin levittämisessä.

Kittejä on myös erilaisia, esim :



Polyesterikitti
..jota myös autokitiksi kutsutaan, on yleisimmin käytetty tasoiteaine automaalauksessa. Kitin seossuhde on 2-5 osaa kovettajaa sataan osaa kittiä. Kitti tulee sekoittaa huolellisesti, riittävä kitin sekoittuminen ilmenee siitä että kitissä ei näy enää punaisesta kovettajasta koostuvia juovia. Kitin ohenne on tinneri.



Lasikuitukitti

...joka on nimensä mukaisesti sisältää kuitumaisen rakenteensa lisäksi polyesteriä. Kuivuu yleensä hieman hitaammin kuin varsinaiset autokitit ja on normaalisti hieman kovempaa hiottavaa. Käytetään suuremmissa kittauskokonaisuuksissa pohjakittinä, sekä usein korikorjausten saumojen kittaamiseen. Soveltuu kitattavaksi suoraan useimpien korimateriaalien päälle. seossuhde on yleensä sama kuin polyesterikiteillä.

7.10.2013

# jätekontti

tänäään alkoi 2. jakso ja ensimmäisenä saimme ryhmätehtäväksi kertoa mitä työvaiheita tuossa jätekontissa on.

- Ensimmäiseksi hiotaan maalit pois hiomakoneella 120 paperilla, ja ruosteet jollain karkeammalla paperilla.
- Sitten laitetaan ruosteenestopohjamaali esim. GPL-S primer
- Sitten pohjamaalin pinta karhennetaan karhunkielellä.
- Sitten puhdistetaan pölyt paineilmalla.
- Sitten konttiin maalataan sopiva pintaväri.
- Sitten siihen maalataan Ammattiopisto Tavastian logo.

25.9.2013

# junanosat

Eli tehtiin tänää koulussa taas niitä samoja junanosia mitä tehtiin alkuvuonna, koska niitä tuli nyt lisää..

Elisiis junanosat pestään ensin, laitetaan koneeseen n. 5min ja asteita on n. 90°C.

Senjälkeen kappaleet kuivataan huolella ja laitetaan sinkoon.

Sinkouksen jälkeen osat asetellaan pöydälle ja sitten maalaamaan.

(kuvat lisään kotona, teen tätä nyt koulussa)

23.9.2013

# faradayn häkki

Faradayn häkki on sähköä johtava häkki tai muu yhtenäinen kuori, jota ei staattinensähkökenttä eikä audio- tai radiotaajuinen sähkömagneettinen säteily läpäise. Toisin sanoen Faradayn häkin sisäpuolella oleva sähkömagneettisen kentän lähde ei vaikuta häkin ulkopuolella, ja sähkömagneettinen kenttä ei pääse häkin ulkopuolelta sen sisäpuolelle.

Faradayn häkki on nimetty fyysikko Michael Faradayn mukaan. Hän rakensi vuonna 1836 ensimmäisen Faradayn häkin.

Faradayn häkki perustuu siihen, että sähkövarausten välinen poistovoima pyrkii pitämään varaukset johteen pinnalla. Käytännössä siis Faradayn häkin jouduttaessa ulkoiseen sähkökenttään sen pinnalla olevat varauksen kuljettajat asettautuvat siten, että positiiviset varaukset keskittyvät häkin sille puolelle, joka osoittaa samaan suuntaan kuin sähkökenttä ja negatiiviset varaukset vastakkaiselle puolelle. Positiivisten ja negatiivisten varausten keskittymät luovat oman sähkökenttänsä, joka eliminoi ulkoisen sähkökentän vaikutuksen häkin sisäpuolella.

Häkin vaikutus sähkömagneettiseen säteilyyn riippuu säteilyn aallonpituudesta ja verkon aukkojen läpimitasta. Esimerkiksi mikroaaltouunin säteily, jonka aaltopituus on 12 cm, ei läpäise mikroaaltouunin oven tiheää metalliverkkoa, mutta valon näkyvät aallonpituudet (350–700 nm) läpäisevät. Samoin atomirakenteeseen verrattuna lyhytaaltoinen röntgen- ja gammasäteily kykenevät tunkeutumaan yhtenäisenkin metallikalvon läpi.

Ryhmä : Mikko, Milla, Saana ja Joni.

16.9.2013

# ruosteenestomaalaus

Koulussa tuli taas ryhmätehtävä, tällä kertaa tietoa piti etsiä ruosteenestomaalauksesta ja hiomaväreistä ja kertoa mikä on washprimer.

Happopohja/wash primer on eräänlainen ruosteenesto ja tartuntamaali teräspinnoille. Sitä ruiskutetaan ohut kerros paljaille metalli ja kittikohdille ennen hiomaväriä. 

Hiomaväreissä ei ole ruosteenestoa.

Ryhmän jäsenet : Saana, Milla, Mikko, Oskari ja Joni.